Donderdag 25 maart

25 maart 2010 - Vaasa, Finland

Vandaag bezochten we de Borgaregatan schola voor onderwijs voor grade 7-9. We werden ontvangen door Seppo, de directeur en Ulla, de adjunctdirecteur. We startten met een presentatie. Seppo had onze vragen bekeken en zijn presentatie daarop aangepast en waar nodig werd hij bijgestaan door Ulla,die, naast haar werk als adjunct, ook vakleerkracht Engels is.
Seppo en Ulla vertelden ons over het tot stand komen van de visie en de uitgangspunten van de school, een project van zo'n zes maanden, waar het hele team bij betrokken is geweest.
Ze verontschuldigden zich voor het gebouw, volgend jaar zal alles gerenoveerd worden.
Ook hier weer kleine groepen en meer handen in de klas, veel ruimte en veel faciliteiten. Belangrijk verschil met de Nederlandse situatie: leerlingen krijgen hier allemaal op hetzelfde niveau les. Na grade 9 (als ze ongeveer 16 zijn) gaan ze kiezen en differentiëren.
Tussen de middag mochten we weer gezellig mee-eten tijdens de schoollunch, een zeer rijkelijk gevulde maaltijdsoep deze keer.
Weer viel ons op hoe rustig en gedisciplineerd de leerlingen waren. Maar ook de collega's: geen gemopper, geen stemverheffing, niets van dat al.

In de middag zijn we opnieuw gastvrij en met open armen ontvangen. Deze keer op een school voor kinderen met special educational needs, de Mussor skola. Door schoolleider Kerstin Astrand en leerkracht Lumilla.
Na een wat aarzelend begin (“Lumilla helpt mij, ik spreek niet goed Engels” en ”mijn Engels is ook helemaal niet goed, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel”) won uiteindelijk het enthousiasme, de trots op de school en de liefde voor de kinderen het van de aarzelingen en kregen beide dames vleugels.
Het was indrukwekkend.
Kerstin is een bevlogen directeur die tot het uiterste gaat voor haar school. Lumilla had bijna de tranen in haar ogen toen ze vol trots vertelde over één van haar leerlingen die in een rolstoel kwam en nu  400 stappen kon lopen, dankzij de speciale therapie die ze kreeg.
Het speciaal onderwijs hier is niet te vergelijken met dat in Nederland.
Ten eerste wordt deze ene school bezocht door leerlingen met veel verschillende  problematieken en heeft de school ook veel taken:
De school omvat grade 1-9 (met eventueel een verlenging van 2 jaar). De leerlingen zijn 6 – 17 jaar. De problematiek is zeer divers: leerproblemen, gedragsproblemen, lichamelijke  handicaps, zwakbegaafdheid of combinaties hiervan. Klassen worden samengesteld op soortgelijke problematiek, niet op niveau. Wel primair en secundair onderwijs apart.
Er worden ook kinderen tijdelijk geplaatst.
De school verzorgt onderwijs aan  kinderen in het ziekenhuis, en werkt speciaal samen met de psychiatrische klinieken van de ziekenhuizen.
En de school verzorgt  “ambulante begeleiding”  (door 5 speciaalleraren) in een gebied van 150 noordelijk van Vaasa tot 120 km zuidelijk van Vaasa (de Mussor school is de enige Zweedstalige speciaal onderwijsschool in dit gebied-Ostrobotnië).
In totaal heeft de school 62 leerlingen, 30 leerlingen in de ambulante begeleiding en een wisselend aantal zieke leerlingen.
Tevens worden er kinderen op de school getest.

In Finland is (net als in de rest van Scandinavië) inclusief onderwijs het uitgangspunt. Toch is er ook speciaal onderwijs. Ouders kiezen hier zelf voor, of omdat het  gewoon echt niet gaat op een “gewone”school.
De school heeft diverse specialisaties in huis. De leerkrachten hebben hiervoor flink bijgestudeerd, soms in het buitenland (bijvoorbeeld een 4-jarige studie in Zweden).
Er wordt gewerkt met diverse therapieën en methoden, zoals bijvoorbeeld de conductieve pedagogiek, voor leerlingen met celebrale parese of spasticiteit. Deze therapie is ontwikkeld door  Andras Petö, een Hongaar. Kerstin zag de ongelooflijke resultaten van deze therapie op tv en is toen (in de vakantie) gaan bellen en praten en praten en bellen om zo uiteindelijk voor elkaar te krijgen dat één van haar teamleden deze opleiding kon doen.
Daarnaast wordt ook gewerkt met de consequentie pedagogiek, met PECS, TEACCH, met de Karlstadmethode, met snoezelen en diverse andere therapievormen of speciale  leermethoden.