Dinsdag 23 maart

23 maart 2010 - Vaasa, Finland

Na het fantastische ontbijt, dat er op de website van het hotel al veelbelovend uitziet, maar in het echt de verwachtingen heeft overtroffen, maakten we om 8.45 uur kennis met Tjorbjörn (Tobbe) Sandén. Hij is onze contactpersoon hier in Vaasa en heeft voor ons een programma samengesteld, naar aanleiding van onze leervragen. Vandaag bracht hij ons naar de Universiteit in Vaasa, een afdeling van de Åbo Akademi. In Vaasa zit onder andere de faculty of education. De universiteit is gehuisvest in een oude (stoom-) molen, die gesloten is in 1992, waarna het gebouw compleet is gerenoveerd, op een schitterende manier.
Op de Acedemill (of kortweg mill) kregen we eerst een uitleg over de structuur en opbouw van het Finse onderwijs door teacher educator Tom Wikman. In tegenstelling tot andere Europese landen gaan kinderen hier "pas" op hun zevende jaar naar school. Tegenwoordig zit daar de mogelijkheid van een jaar preschool (grade F) voor. Van hun zevende tot hun zestiende volgen de leerlingen basic education. De eerste zes grades gegeven door classteachers, daarna door verschillende subjectteachers (vakdocenten).
De Finse leerkrachten volgen allemaal een masteropleiding aan de universiteit. Zij worden opgeleid tot classteacher of subjectteacher. Gelegenheid voor oefening in de praktijk biedt de bij de universiteit behorende opleidingsschool (waar we later deze week naar toe zullen gaan).
De studie voor leerkracht is een gewilde studie. Alle toekomstige studenten worden beoordeeld op hun prestaties in het voorbereidend onderwijs en worden geïnterviewd door een panel van drie personen. Slechts 20% van alle aanmeldingen mag de studie volgen.
Na deze uiteenzetting heeft Tjorbjörn Sandén ons iets meer verteld over de Finse schoolleiders en  de organisatie van het Finse onderwijs. Er blijken enorm veel overeenkomsten aan te wijzen tussen de Finse en de Nederlandse situatie. Maar er zijn ook verschillen. Zo zijn de Finse scholen onderling minder verschillend. Er zijn geen denominaties, of scholen met een bijzondere grondslag. De regering stelt eens per tien jaar het curriculum opnieuw vast en verder laten de politici het onderwijs met rust. Er is vertrouwen in de professionaliteit van de leerkracht. Binnen het kader van het curriculum is er de vrijheid het onderwijs naar eigen inzicht in te richten. En ander belangrijk verschil is het ontbreken van een onderwijsinspectie. Waar wij erg benieuwd naar zijn is hoe schoolleiders verantwoording afleggen over de opbrengsten van hun school. We hopen daar morgen meer over te leren.
Na de lunch in de universiteitscampus kregen we een rondleiding door het deel van het gebouw waar de administratie gehuisvest is. Dit is het vroegere woonhuis van de magnaat die de eigenaar van de fabriek was, maar ook de uitgever van het dagblad van Vaasa en de eigenaar van de eerste telefooncentrale in Vaasa. Tijdens de renovatie van het huis zijn ook diverse muur- en plafondschilderingen teruggevonden en gerestaureerd.
Na een kop koffie met een heerlijke traktatie kregen we nog een presentatie over de open universiteit. Met Tjorbjörn hebben we tenslotte afspraken gemaakt over het programma van morgen, waarna we afscheid namen.
Wat ons vandaag opviel was de open grondhouding van de mensen met wie we hebben gesproken. Ze vertelden niet alleen maar hun verhaal, maar waren ook oprecht geïnteresseerd in ons verhaal en in onze situatie. Er was veel ruimte voor uitwisseling van meningen en ervaringen.
Op ons gemak wandelden we onder een strakblauwe lucht met een heerlijk zonnetje terug naar ons hotel. Naeen moment voor onszelf hebben we de dag geëvalueerd en aantekeningen gemaakt voor een verslag. We waren onder de indruk.
Morgen zullen we in twee groepen een dagbezoek aan twee basisscholen brengen. We worden daar onvangen door de schoolleiders en we hopen uitgebreid met ze in gesprek te kunnen.
Na een zeer smakelijk diner in restaurant Fransmanni, om de hoek van het hotel, praatten we nog even gezellig na in het hotel, tot het tijd was om naar bed te gaan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl