Maandag 22 maart

22 maart 2010 - Vaasa, Finland

En toen was het 22 maart. Na een reis vanuit verschillende plaatsen in Nederland (waarvoor de één wat vroeger uit zijn bed moest dan de ander) troffen wij elkaar op Schiphol, bij de balie van Finnair. Na het inchecken en de douane (waarbij de broekriemen af moesten, de laptops geopend en bij sommige zelfs de schoenen uit moesten) was het tijd voor een eerste bak koffie en de laatste schoolnieuwtjes. Er werden nog wat inkopen gedaan en daarna gingen we aan boord.
We hadden een mooie vlucht, het zicht was een groot deel van de reis goed, zodat we al snel konden genieten van een witbesneeuwd landschap onder ons.
Vanaf Helsinki bracht een kleiner toestel van Finnair ons in 40  minuten naar Vaasa, waar we om 18.00 uur plaatselijke tijd (de klok moest een uur vooruit) in hotel Astor arriveerden.
Het is hier koud, maar niet heel koud, net onder het vriespunt. Er ligt veel sneeuw, maar de straten zijn schoon. Het hotel is mooi en gezellig. De kamers zijn goed verzorgd, met onder andere een internetverbinding en op enkele kamers zelfs een sauna!
Om 20.30 uur hadden we een tafel gereserveerd in restaurant Gustav Wasa. Het was een goede keuze, maar voor ons budget (we hebben een pot gemaakt voor eten en drinken) wellicht een éénmalige. Er was de keuze tussen een 7-gangen proeverijdiner of à la carte eten. Dat laatste hield in dat je kon kiezen uit twee voorgerechten, twee hoofdgerechten en twee nagerechten. We kozen dus voor de proeverij en kregen achtereenvolgens: soep, zalm, eendeborst met kwartelei, lam, rendier (!), kaas en "chocolade memmi" met een  sorbet van bosbessen.  Het waren kleine hapjes, dat begrijp je, maar wel erg lekker en apart. Het zou wel eens door het Finse eten komen dat de onderwijsresultaten hier zo goed zijn! En dat we nu de rest van de week naar de MacDonalds moeten (want die heb je hier ook) mag de pret niet drukken.
Morgen vroeg op, om op tijd te ontbijten, want om 8.45 uur wandelen we naar de universiteit. Dan gaat de studie echt beginnen.