Nog één week te gaan

15 maart 2010

Over een week zullen we in Vaasa zijn. Op dit moment zijn we nog druk bezig met de voorbereidingen. Het vertalen en bundelen van onze vragen, het maken van een draaiboek, koffers pakken, op onze scholen alles goed geregeld achterlaten en zorgen dat we allemaal op tijd op Schiphol verschijnen op de afgesproken plek, op maandag 22 maart.
"We" dat zijn de deelnemers van de MLE schakelgroep van Magistrum en hun begeleidingsdocent; Anja, Astrid, Petra, Riki, Johannes, Tom, Wim B. en Wim F.. MLE betekent master in leadership in education.
Omdat het Finse onderwijs erg hoog staat aangeschreven, zijn wij benieuwd wat de Finse schoolleiders doen om deze resultaten te halen. Onze contactpersoon in Finland, Tjorbjörn Sanden, heeft voor ons een afwisselend programma opgesteld. We zullen de universiteit bezoeken (de Finse leraren worden op universitair niveau geschoold), we draaien een dag mee op een Finse basisschool, gaan kijken in het voortgezet onderwijs, op een school voor speciaal onderwijs en op een opleidingsschool die bij de universiteit hoort.
Tot slot zullen we ervaringen uitwisselen over de verschillen en overeenkomsten in het Finse en Nederlandse onderwijs in een discussie met de directeuren van alle bezochte scholen.
Op zaterdag 27 maart zullen we weer huiswaarts keren.